lifesoundrack

ADHD-Attention Deficit Hyperactivity Disorder

In Psiho on August 25, 2008 at 8:29 pm

ADHD este o tulburare neurobiologică care afectează atât copiii cât şi adulţii. Netratată poate avea consecinţe negative pe termen lung (psihologice, sociale, economice).

Definiţie

ADHD înseamnă Deficit de Atenţie / Tulburare Hiperkinetică şi este una dintre cele mai frecvente afecţiuni comportamentale întâlnite la copii şi adolescenţi. Studiile arată că un procent de 5% din copiii de vârstă şcolară prezintă simptome ADHD (1-2 din copiii dintr-o clasă de 30).

ADHD debutează în copilărie şi poate persista şi la vârsta adultă. Deşi la unii copii simptomele ADHD dispar odată cu înaintarea în vârstă, în jur de 60% pot prezenta simptome şi la vârsta adultă.

ADHD afectează sexul masculin mai mult decât pe cel feminin.

Raportul băieţi:fete este 4:1. Diagnosticul la fete este mai dificil, căci predomină forma cu inatenţie. ADHD poate fi tratat numai medicamentos.

Conform studiilor, fără tratament, 30% dintre cei care suferă de ADHD merg către delincvenţă juvenilă. Dacă nu au inteligenţă superioară, o familie care să-i susţină, dacă părinţii sunt şomeri, dacă nu au suportul educaţional şi material, ajung să comită infracţiuni.

Un alt studiu de psihopatologic realizat în cadrul Direcţiei Generale a Penitenciarelor din România a relevat faptul că 85% dintre deţinuţi suferă de ADHD.

Un copil cu ADHD care nu este diagnosticat şi tratat la timp se va confrunta cu multe probleme acasă şi în societate.“ Din cauza comportamentului la şcoală va fi izolat de grup, va fi respins de colegi. Profesorul îl va certa pentru că nu e atent. Acasă, simţindu-se ei înşişi vinovaţi, părinţii îşi vor revărsa şi ei angoasele pe copil. Cu timpul, atât situaţia de la şcoală, cât şi cea de acasă vor înrăutăţi simptomele, iar în lipsa tratamentului, copiii cu ADHD devin agresivi, dezvoltând comportamente antisocial

Diagnosticul

Medicii stabilesc diagnosticul de ADHD numai atunci când un copil:

  • A manifestat comportamente inadecvate nivelului său de dezvoltare.
  • Manifestă cel puţin şase astfel de comportamente în mod constant, timp de cel puţin şase luni.
  • A prezentat unele simptome înainte de vârsta de şapte ani.
  • Este afectat de aceste simptome în activităţile curente, în mai mult decât un singur context, de exemplu la şcoală şi acasă.
  • Prezintă simptome care nu sunt explicate mai bine de o altă boală.

ADHD la copil

Aceasta afecţiune se poate manifesta la preşcolari, şcolari si adolescenţi.Conform DSM IV simptomele ADHD sunt:

Simptomele de inatenţie

Adeseori ignoră detaliile; greşeşte din neglijenţă.

Adeseori îşi menţine cu greutate concentrarea la lucru sau la joacă.

Adeseori pare să nu asculte atunci când cineva i se adresează direct.

Adeseori nu respectă instrucţiunile; nu termină ceea ce a început.

Adeseori are dificultăţi în a-şi organiza sarcinile şi activităţile.

Adeseori evită activităţile care necesită efort intelectual susţinut.

Adeseori pierde lucruri de care are nevoie.

Adeseori este distras de zgomote exterioare.

Adeseori este uituc în activităţile lui

Simptomele de hiperactivitate-impulsivitate

Hiperactivitatea

Adeseori aleargă sau se caţără atunci când nu ar trebui

Adeseori vorbeşte excesiv.

Adeseori se agită sau se foieşte.

Adeseori trebuie să se ridice de pe scaun.

Adeseori are dificultăţi în desfăşurarea activităţilor de timp liber nezgomotoase.

Adeseori este în mişcare, parcă ar fi animat de un motor.

Impulsivitatea

Adeseori răspunde înainte ca întrebările să fie complete.

Adeseori are dificultăţi în a-şi aştepta rândul.

Adeseori întrerupe sau deranjează alte persoane.

Deoarece toţi copii se comportă uneori astfel, diagnosticul de ADHD poate fi stabilit unui copil numai de către un specialist.

Tratamentul ADHD

6.1. Terapie comportamentala (incluzând antrenament şi terapie)

6.2. Medicaţia

6.3. Terapia combinată (medicaţie şi terapie comportamentală
Tratamentul trebuie individualizat pentru fiecare pacient.

Medicamente pentru ADHD Exista doua tipuri de medicamente pentru ADHD: stimulante si non-stimulante.

Medicamentele non-stimulante (Strattera)

In România nu exista la ora actuala decât non-stimulante (Straterra) care sunt eficiente la copiii cu ADHD. Non-stimulantele sunt medicamente de ultima generaţie care nu afectează pe termen lung creşterea în înălţime şi greutate.

Medicamente stimulante (Ritalin, amfetamine, Concerta)

Stimulantele sunt medicamente de tipul amfetaminelor, Ritalin si Concerta si deşi exista de 60 de ani pe piaţa au fost interzise in multe tari datorita riscului de dependenta si a multor efecte secundare. Stimulantele fac parte din categoria substanţelor strict controlate.

Foarte recent,studiul MTA asupra deficitului de atenţie şi hiperactivitate (ADHD) a scos la iveală faptul că medicamentele Ritalin şi Concerta pot oferi o ameliorare a stării de sănătate pe termen scurt, si doar pe maxim 12 ore dintr-o zi, dar după trei ani, beneficiile tratamentelor dispar. Mai mult, mulţi părinţi renunţă la tratament pe perioada vacantelor datorita multiplelor efecte secundare ale Concerta si Ritalin (insomnie, scădere in greutate, accentuarea ticurilor).

În plus, copiii care iau aceste medicamente regulat, timp de trei ani, au manifestat o întârziere în dezvoltare, potrivit “Multimodal Treatment Study of Children with ADHD” (MTA).

Autorii MTA au monitorizat 600 de copii cu ADHD, începând cu anul 1990. Profesorul William Pelham, coautor al studiului, de la Universitatea din Buffalo, Statele Unite, a spus că întârzierea în dezvoltare s-a manifestat la nivel de înălţime şi greutate.

Procesul terapeutic la copiii şi adolescenţii cu ADHD

Procesul terapeutic cuprinde trei etape de bază:
Evaluarea iniţială: Ca parte a evaluării diagnostice, medicul sau specialistul de asistenţă sanitară determină simptomele ţintă şi gradul iniţial de afectare Strategia terapeutică: Medicul stabileşte o strategie terapeutică prioritizând simptomele ţintă şi determinând metodele terapeutice cele mai potrivite pentru reducerea acestora Monitorizarea simptomelor şi adaptarea strategiei: Una dintre componentele cele mai importante ale tratamentului ADHD este monitorizarea simptomelor din diferite domenii (cum ar fi învăţarea, rezultatele şcolare, interacţiunile familiale şi relaţiile cu persoanele de aceeaşi vârstă) şi din diferite medii (de exemplu acasă, la şcoală, în afara programului şcolar)Adaptat după ADDitude Magazine

sursa: Wikipedia,  Dilema veche, Eva.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: